Open Dag

Breehorn 44 "Jonathan" en 48 "Laaxum" zijn er klaar voor!!!
Klaar voor de Open Dag bij KM Yachtbuilders in Makkum op 18 en 19 september...

Breehorn Tweets

Zeilclinic Iskander

 

Op 15 januari jl. heeft Lars de winnaars van de zeilclinic met Coen van Esch bekend gemaakt. Deze zeilclinic werd verloot onder klanten die in de winterberging gebruik hebben gemaakt van ons servicepakket.
Eén van de winnaars van deze zeilclinic is de familie Schouten. Hierbij het verslag van deze dag: 

 

"Op 29 april om iets over negen stapt Koen van Esch op de Iskander, onze Breehorn 41, aan boord in de oude haven van Stavoren.  De zeilclinic van vandaag is  de prijs we gewonnen hebben bij een verloting  van de Breehornwerf.

Koen zeilt veel met managementtrainingen en is daarnaast trainer van toptalenten bij het Watersportverbond. Hij kan ons, eenvoudige toerzeilers, ongetwijfeld een heleboel bijbrengen.

We krijgen de opdracht om gewoon te doen wat we altijd doen. Toch voelt dan anders als er iemand meekijkt. En het begint al met de vraag of ik nooit pijn in mijn rug heb als ik de grootschoot aanlier. Koen laat zien dat je minder kracht nodig hebt als je je romp goed boven de lier positioneert. En inderdaad het werkt.

Bij het aan dek gaan lijnt Jan Willem zich aan. Ook dat is een onderwerp voor discussie: wanneer lijn je je aan en wanneer niet. Bij het naar voren lopen is het vaak onhandig, bij het werken aan dek wel belangrijk.

Hoog aan de wind van 5 Beaufort gaan we kotterfok en grootzeil trimmen. Het uitgangspunt is het gevoel op het roer. Het schip is in balans als het een heel klein beetje loefgierig. Het is al gauw teveel. Vervolgens werken we aan de snelheid. We spelen met val- en onderlijkspanning op beide zeilen Waar zit de bolling in het zeil? Hoe staat het zeil bovenin? De achterstag gaat flink wat strakker en dat blijkt invloed te hebben op de valspanning van de fok. Nooit eerder over nagedacht, maar wel logisch. Tenslotte is de tactiek om snelheid te pakken op een iets ruimere koers, om dan scherper te gaan varen. Met behoud van de snelheid natuurlijk. Wel voortdurend blijven trimmen, want stilzitten is er niet bij!

Daarna varen we een ruimere koers met de genua erop.  Koen laat ons zien wat je kunt doen met een extra blok op het oog bij de voetlijst. Met een dubbele schoot kun je de genua wat meer naar buiten trimmen. We zien de snelheid met een halve knoop toenemen.

Ondertussen discussiëren we over hoe een goede bulletalie eruit ziet, worden de bevestigingsknopen van de reeflijnen aan de giek aangepast en krijgen we nog tal van terloopse tips.

Het is al veel te snel weer tijd om naar Stavoren terug te keren. Daar nemen we de dag nog eens door. We hebben veel geleerd. Dat wordt een lange zomer veel oefenen. Met dank aan Koen,  en vooral ook aan Breehorn!"